Fórumok - Kasztok - Szabad kaszt- és karakteralkotás


Greol
2021-05-20 12:43:25 | #9

Természetesen ismerem a Hulla és Selmo-féle kiegészítőket. Meggyőződésem, hogy nagyon fontos és hasznos dolgot tettek meg a konverzió megírásával. Én például ennek révén tudtam sztyeppei nomád sámánt játszani UTK szerint és a benne leírtak alapján alkottam meg a keleti-barbár sámánpapomat is.

A gond csak az hogy

1)Tapasztalataim szerint a kalandmesterek és játékosok igen jelentős hányada elvből elutasít mindent ami nem nyomtatott formában jelent meg, vagy azért mert egyszerűen nem fér bele a világképébe hogy egy nem hivatalos, rajongói anyagot használjon (olykor már az ötlet puszta felvetése is mélységes felháborodást vált ki) vagy csak azért mert egyszerűen irigy a konverzió fejlesztőire. (Sajnos mindkettőre láttam már példát az eddigi csapataimban. Rendkívül elkeserítő, tudom.)

2)Bizonyos dolgok teljesen kimaradtak belőle, pl: az enoszukei kasztok vagy az Új Tekercsekben megjelenő illuzionista.

Az első pont miatt az iskolaalkotásra nem nyílik érdemleges tér a játékosi közösségen belül az elutasítás miatt, a második pedig tovább szűkíti azt a kört, amely esetleg nyitott volna erre.

Egyébként némileg megkell ismételnem magamat az iskolaalkotással kapcsolatban: az csak szabad kasztalkotás elvi lehetőségét teremti meg,de a szabad karakteralkotásét még nem,vagy legalábbis csak nagyon problémásan. És igen – UTK-s rendszerben megalkotott harcos valóban nagy mozgástérrel rendelkezik a karakterfejlődés terén, de a varázshasználat elsajátításának az ilyen kísérletek nem kedveznek túlzottan.

Véleményem szerint a legújabb hivatalos d6-os „narratív” (igazság szerint meglehetősen magustalan) próbálkozás egy új rendszer megteremtésére legalább egy haszonnal járhat,amennyiben fejlesztőknek legalább egy hozzávetőlegesen jól működő rendszert sikerül összehozni: ez talán rákényszerítheti az egész játékostársadalmat a szabad karakteralkotás elfogadására és átemelésére más rendszerek keretei közé. De persze lehet,hogy egyszerűen csak naív és túlzottan optimista vagyok.

Zaraken
2021-05-19 23:59:55 | #8

"Szóval karakter alkotás régi menete szerintem menthetetlenül rossz,teljesen újra van szükség."

Úgy tűnik, a legtöbb dologban egyetértünk, valahogy mégis eltérő végkövetkeztetésre jutunk. Vagy csak túl markánsan fogalmazol? Én azért nem hívnám menthetetlenül rossznak a helyzetet. Az ÚTK igazából a legfontosabb lépéseket megtette. Úgy osztod el az 50 KAP-odat ahogy akarod, akár mágiát is tanulhatsz képzettségként.

Ami még hiányzik, az egy iskolaalkotó metódus. Ezt viszont pótolta két nem hivatalos, de széles körben elterjedt (nevezzük félhivatalosnak) kiegészítő, Hulla és Selmo urak tollából. Nem tudom, találkoztál-e velük, de ők fogták a Papok, paplovagok illetve a Harcosok, gladiátorok, barbárok kiegészítőket, és átültették ÚTK-ra. Ezeket az alkasztokat amúgy a Dreonar is kezeli.

A cél érdekében a szerzők kidolgoztak egy számítási módszert, egy adott kaszt (iskola) KAP költségének kiszámítására. Kicsit leegyszerűsítve, minél több induló képzettséget és oktatás bónuszt ad egy iskola, annál több KAP-ba kerül szintenként. Ezen kívül figyelembe veszik az adott kaszt egyéb előnyeit és hátrányait, melyet valahogy szintén számszerűsítenek.

Ezzel az iskolaalkotó metódussal pedig már tényleg bárki, bármilyen kasztot létrehozhat.
(Ha egyáltalán szükség van új kasztokra, mert tényleg elég rugalmasan lehet kezelni a meglévőket is. Ebből a szempontból a Hulla-Selmo-féle HGB majdhogynem felesleges is. A legtöbb harcostípust ÚTK-ban a sima alap harcosból is ki tudod hozni.)

Ezek alapján mondom azt továbbra is, hogy a szabad karakteralkotás gátja már inkább a világleírás (lásd pl. általad említett BM csak férfi lehet kitétel), nem pedig a játékrendszer.

Válasz Greol #7 üzenetére.
Greol
2021-05-19 17:01:57 | #7

Folyt.:Tehát szerintem a tűzvarázslónál a keretek fellazítása aránylag egyszerűen megoldaható,csak némi odafigyelést igényel a játékos részéről. Ezzel szemben viszont a boszorkányoknál már óriási gondok vannak,ugyanis a kasztot teljes jellegében mértékben meghatározza és fojtogatóan szoros határok közé zárja a szexuálmágia megléte,aminek a használatára egyedül csak ők képesek. Erre - legalább kisrészben elfogadható válasz - az szokott lenni,hogy akkor indítson egy női boszorkánymestert,az is nagyon hasonló,viszont nem kell mindenféle alkalmi légyottba bonyolódnia a játék során. Igen ám, de az ETK viszont rögzíti,hogy BM-ek csakis férfiak lehetnek (wtf?!),és bár az UTK-ban már nincs ilyen kitétel,a régi beidegződések továbbra is szűkitik a karakteralkotás ilyen irányú lehetőségeit. Ugyanakkor viszont ezt a mindenszempontból értelmetlen megkötést már felülírta az egyik regény (pontosabban egy antológia novellája,ha minden igaz) és a M* kártyák is,ami a mostani kiadói hozzállás szerint minden szempontból hivatalosnak számit.

Szóval karakter alkotás régi menete szerintem menthetelnül rossz,teljesen újra van szükség.

Greol
2021-05-19 15:15:01 | #6

1. Szerintem némiképp túlzás arról beszélni hogy "úton-útfélén" üldöznék a renegát tűzvarázslókat.A jelentősebb civilizációs központokban (pl: Új-Pyaron) ahol az ordanitáknak nincs érdemi befolyása ez még okvetlenül abban az esetben sem igaz,ha az illető nyiltan vállalja és terjeszti is magáról miféle varázstudomány birtokában van. (Igaz,egy olyan helyen mint pl: Erion ahol aránylag gyenge a hatósági rendfenntartás már valamennyire veszélyesebbé válhat a dolog.) Ha már hosszabb ideje működik és jelentősebb hírnévre tett szert,akkor persze nem árt néha a háta mögé néznie,egy-egy szokatlanabb esemény után lehet egy-egy álmatlanabb éjszakája,de az élete nincs nem forog kockán. Azok akik pedig a "jobb félni mint megijedni" elvet követve inkább hallgatnak a praktiák pontos mibenlétéről ( ez nem is nehéz ugyanis számtalan olyan varázshasználó tudja mágikusan felhasználni tüzet,akiknek semmi közük hozzájuk) meg ha nincsenek nagyon rossz időben,nagyon rossz helyen,nem kell érdemi veszélyre számítaniuk.

2.Az igazat megvallva már nem emlkészem pontosan,lehet hogy csak felvett magának egy kegyelt hátteret,de én úgy emlékszem mintha valahogy feleződtek volna,a szintlépéskor kapott értékek,vagy ilyesmi. Már rég volt,csak homolyosan van meg. A lényleg,hogy ETK-ban volt ilyen és működött,több helyen találkoztam már ikerkasztú karakterekkel.

Utolsó módosítás: Greol (2021-05-19 15:15:43)
Zaraken
2021-05-19 11:44:18 | #5

"csupán annyit kell figyelembe vennie a játékosnak,hogy az ordaniták majd lépten nyomon az életére próbálnak törni,ha éppen olyan helyre téved ahol ordanita jelenlét van. "

Na igen, a másik problémám.
Az, hogy bizonyos kasztok és fajok közutálatnak örvendenek, vagy egyéb módon szívatják őket, néhány esetben még magyarázható.
Pl: az alkotók rájöttek, hogy az elf és félelf játéktechnikailag táposabb, mint ember. Mivel nörföljük? Nosza, legyen fél Ynev rasszista. Így hátha kicsit elvesszük a kedved az elffel való játéktól.
Vagy például Kyel-pap. Szintén marhára OP, cserében nehéz vele játszani. pl. tudatosan nem hazudhat.
De mondom, ez még oké, itt a játéktechnikai táposságot valami egyéb módon próbálták balanszolni.
(bár személy szerint jobban örülnék neki, ha játéktechnikailag lennének egy szinten)

Szegény tűzvarázslót viszont nem értem. A nem ordani semmivel sem tápabb, mint az ordani. Ott simán csak azért büntetnek, mert nem az előregyártott klisé karaktert választottad, hanem szabadon engedted a fantáziádat? Ez akkora bűn egy fantasy világban? Ezért vadásznak rád és akarnak úton-útfélen eltenni láb alól?

(Igen, tudom, ha ennyi problémám van a MAGUS-sal, és alapvető dolgokat megkérdőjelezek, miért nem játszok valami mással :D )
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ikerkasztúság ÚTK-ban:
Bevallom, ezt a részt nem egészen értem. Hogyan adaptáltátok?
Ha jól emlékszem, anno úgy működött, hogy mindkét kaszt bónuszait (pl. képzettségek) megkaptad, cserében a fele xp megy a lecsóba, és a másik felét is meg kell osztanod a két kaszt között.
Az ÚTK-ban viszont senki nem kap automatikusan semmit szintlépésnél, mindent KAP-ból kell megvásárolnod. Így elég nagy nörf lenne, ha fele sebességgel fejlődsz, és cserében igazából nem kapsz semmit (csak az induló képzettségeket és oktatás bónuszt).

Az ÚTK erre vonatkozó szabálya kb. az lenne, hogy mindkét iskola (kaszt) költségét vond le az 50-ből, annyi KAP-ot kapsz szintenként.
Szóval ezt az ikerkasztúságot pontosan hogyan kezeltétek?

Válasz Greol #4 üzenetére.
Greol
2021-05-18 18:51:57 | #4

Zaraken

Érdekes észrevétlek,sok jó gondolat van abban amit leírtál.

Pár megjegyzést azonban szeretnék hozzáfűzni.

1.A nem ordani tűzvarázsló indítása valójában nem ellentétes a lorerral:az UTK-ban is jelzik,hogy léteznek ordan felsőségét nem elismerő tűzvarázslók is,legnagyobb számban Toronban ahol az ottani sogroniták védelmet biztosítanak számukra. A kulcsszó: legnagyobbszámban. Tehát hasonlóan ahhoz ahogy a varázslókat is olykor
magányos mesterek oktatják a varázstudományra,elvben a dolog elvben lehetséges tűzvarázslóknál is. (Ha jól emlékszem az ETK-ban meg is említenek valami ilyesmit.) Tehát elvben megoldható az általad említett kötöttségek nélküli karakterindítás is,csupán annyit kell figyelembe vennie a játékosnak,hogy az ordaniták majd lépten nyomon az életére próbálnak törni,ha éppen olyan helyre téved ahol ordanita jelenlét van.

Ezenkívül érdekes eljátszani az ötlettel,hogy egy akár létezhetne egy olyan hiányos (vagy inkább csak sajátos) képzettségű varázsló amely az elemi mágiából csak az őstüzet képes felhasználni azt viszont már alacsony szinten is mesterien: kezdőként is képessé válhatna az őstűz szabadformázására. Érdekes ötlet,nem?

2. Nem hiszem,hogy a tápolástól való félelem vagy a tőle való idegenkedés az eddigek során meggátolta volna a szabadabb karakterfejlődést. Nekem például több alkalommal is voltak a csapataimban ikerkasztú karakterek melyek megalkotásához a szükséges játéktechnikát a Második Törvénykönyv biztosította. (Igen,ezt UTK-hoz is használtuk.) Mindenki elfogadó volt,senkinek nem jutott eszébe berzenkedni.

Zaraken
2021-05-09 17:24:16 | #3

Summa summarum: nem feltétlenül újabb, egyedi iskolákat és kasztokat kéne alkotni, hanem a meglévőket szabadabban kezelni. A példánál maradva, egy az egyben fogod a tűzvarázsló képzettségeit, varázslatait és oktatás bónuszait, és kimatekozod a karaktert, ahogy eddig. A leírás részét viszont leszarod, és nem ordani sogronita férfit alkotsz, hanem mondjuk enoszukei Kaoraku hívő nőt. Aki mondjuk később harcműveszetet is tanul.

Tádámm, szabad karakteralkotás!

Aztán persze, ha nagyon akarod, ezt hívhatod külön kasztnak, Rizszabáló Keleti Szél iskolának, vagy aminek akarod.

Zaraken
2021-05-09 17:00:08 | #2

Röviden azt gondolom erről, hogy a szabad karakteralkotás lehetősége az ÚTK-ban is megvalósul, csak nem élünk vele. A probléma nem a játékrendszerben van, hanem a világleírásban és a mi rossz ETK-s beidegződéseinkben. Mire gondolok konkrétan?

Anno, mikor kötött kasztok közül lehetett választani, akkor valahogy meg kellett magyarázni, hogy miért nincs a kasztok közt átjárás, pl. miért nem tanulhatják egymás mágiáját. A magyarázat az volt, hogy mindegyik egy zárt kaszt, mely rohadtul őrzi a titkait, és nem tanít kívülállókat. Sőt, nem is érdeklődik a más kasztok tudása iránt, mindent a saját eszköztárával akar megoldani. A slan nem fog tűzlabdákat hajigálni, a varázsló nem fog bárd illúziókat tolni, stb. Mert Ynev világa ilyen, és kész.

Aztán jött az ÚTK, mely rendszerszinten, elvileg, tök szabad karakterfejlődést biztosít. KAP-ból, képzettségként felvehetsz bármilyen pszit vagy mágiát. Max. drágábban, mert nem kapsz rá oktatás bónuszt. Mégsem tudunk kiférni az ETK-s klisékből. Ha valaki mégis ilyesmivel próbálkozna, rögtön kivívja a KM és a játékostársak rosszallását, mert biztos tápolni akar. És különben is, ez világidegen. Esetleg, nagyon maximum, ha egy nagyon jó előtörténettel megmagyarázza, akkor lehet... Szóval önmagunkat korlátozzuk le.

(megjegyzés: Persze előfordulhat, hogy bizonyos képzettségcsomagok összeválogatása tényleg OP, és tápolás. De ha tényleg így van, akkor a képzettségek árai vannak rosszul belőve. Nem a képzettségek szabad tanulását kéne tiltani, hanem az áraikat jól balanszolni.)

Ja igen, karakterklisék. Képzeljük el, hogy egy mágussal ismerkedő játékos elhatározza, ő valami tűzvarázslatokkal operáló karaktert szeretne. Mentorai rögtön tolják is az orra alá a megfelelő kaszt leírását. Emberünk szomorúan veszi tudomásul, hogy tűzvarázsló ugyan tényleg van Yneven, de csak egyféle. Csakis ordani, férfi, és sogronita vallású. Ha ilyen képességet akar a karakterének, az rögtön meghatározza a származását, nemét, vallását, jellemét. Na, ezeket a baromságokat kéne kiirtani.

Utolsó módosítás: Zaraken (2021-05-09 17:09:52)
Válasz Greol #1 üzenetére.
Greol
2020-11-20 07:35:24 | #1

A szerepjátékok legnagyobb része nem használ kasztokat,vagy legalábbis abban formában nem ismeri őket,ahogy azt a M* az ETK-s időszakból átörökölte. Ehelyett például a jelenleg fejlesztés alatt álló narratív rendszerű hivatalos M* KK-ban már teljesen szabad karakteralkotás lesz,a kasztok helyét immár iskolák,klánok és teljesen egyedien megalkotott karakterek veszik át. Ez az UTK-s rendszer számára lemaradást jelenthet. Mindazonáltal én úgy gondolom,hogy a szabad iskolaalkotással legalább a szabad kasztalkotás elvi lehetősége az UTK-ban is biztosítva van,és elviekben talán a teljesen szabad karaktergenerálás is,bár ez már némileg problémásabbnak tűnik a rendszer kötöttségei miatt. (Igen valószínű,hogyha az UTK készítőit nem tántorítják el további fejlesztésektől a M* jogi hátteréből adódó viták,és az ezt követő pereskedések akkor idővel maguk is megpróbálkoztak volna szabadkasztalkotás játéktechnikai keretienek részletessebb kidolgozásával.) Nektek voltak ilyen kisérleteitek? Mit gondoltok minderről?