Fórumok - Szabályrendszer (UTK) - Tápolás serdülő karakterrel?


Zaraken
2013-01-07 20:01:31 | #11

Ez így van, az alap kasztoknak valóban nincs sok értelmük. A könyv bátorít is rá, hogy ki-ki találjon ki magának saját személyre szabott rendeket, iskolákat. Az a pár kidolgozott példa inkább csak mintának tekinthető, az alapkaszt meg egyfajta közös pontnak az iskolák között. A bökkenő csak az, hogy iskolaalkotó metódust nem mellékeltek.
Létezik ugyanakkor egy nagyon jó nem hivatalos kiegészítő ebben a témában, Hulla és Selmo tollából. Ők matematikai alapon közelítették meg a kérdést, hogy számolható legyen, az egyes kasztoknak, alkasztoknak mennyi a KAP igénye. Ezzel a módszerrel aztán az egész HGB-t átírták ÚTK rendszerre.

Valószínűleg a kiadó is tervezett további alkasztokat tartalmazó kiegészítőket, de ezek a perek miatt nem valósultak meg. Pedig jól jönne még például egy ÚTK-s Papok, paplovagok is.

Válasz Callinicus #10 üzenetére.
Callinicus
2013-01-06 14:48:32 | #10

Közel felesleges is, eleve teljesen balance-talanok a kasztok. :)

Elég csak arra gondolni, hogy vannak a kasztok, de ugyanannyiért van alkaszt is, ami tudja ugyanazt, csak még annál is többet. (Lovag, Krad Lovag, Paplovag - Krad Paplovag, Boszorkánymasszőr - Aszisz Bélférges, Pap, Ranagol-Pap) Különösebb hátrány, vagy megkötés nélkül, ugyanazért a KAP-ért sokkal többet kapnak.

Meg megnézem mit csinál egy harcos akinek nincs mágikus felszerelése - alacsony szintű - egy bármilyen természet szférás pappal, aki néhány kegypontért dezintegrálgatja a fegyvereit, láthatatlanul. :)

Zaraken
2013-01-06 13:56:09 | #9

"Na nehogy már a 10 tulajdonságból egyre se tudj jó szívvel bónuszt adni öregkorra. :) "
Pedig ez a helyzet. Ha lenne bölcsesség tulajdonság, arra kaphatna pluszt, de a MAGUS-ban olyan nincs. Itt egyedül a tapasztalati pontja és szintje növekszik az életkorával.

Biológiai értelemben legalábbis. Az más kérdés, hogy sok gyakorlással, tréninggel minden képesség fejleszthető, ezt hivatott modellezni a 4. fokú képzettség után járó bónusz. Ez egy darabig még kiegyensúlyozhatja az élemedett korból származó levonásokat, de azért nem fog megfiatalítani.

A Káosz mintájára elvileg itt is be lehetne vezetni, hogy indíthass idősebb, de tapasztaltabb (magasabb szintű) karaktert is, de azt megint nehéz lenne játéktechnikailag kibalanszolni.

Válasz Callinicus #8 üzenetére.
Callinicus
2013-01-06 10:20:23 | #8

Na nehogy már a 10 tulajdonságból egyre se tudj jó szívvel bónuszt adni öregkorra. :)
Egyébként embere válogatja, hogy az értelme megkopik-e öreg korára. Eszembe jutott még egy rendszer a Káosz, nem tudok pontos számokat, - mivel nem használtuk - de ott úgy van, hogy karakteralkotásnál csinálhattál idősebb, vagy fiatalabb karaktert. Két féle pontból csináltad a karaktert, tulajdonság és képzettség pontból. Az idősebb karakter több képzettség és kevesebb tulajdonság pontot kapott és vica versa.

És még a dnd-ben mókusságnak tartottuk a Bölcsességet. :)

Zaraken
2013-01-06 02:09:02 | #7

Egy nagyon fontos dologra tapintottál rá. Az 500 (sőt, 1500) éves fajok engem is zavarnak. Nem elég, hogy infralátást, oktatás bónuszt és egy csomó jóságot kapnak, még tovább is élnek. Sőt, irreálisan sokáig. Az NJK-k esetében még azt mondom, hogy oké. Az elfek elüldögélnek az erdejükben, semmi nem történik velük amiért tp-t kaphatnának, így lehetséges, hogy ezer év alatt érik el azt a szintet, amit az ember 50 év alatt. De mi van a JK-kal? Egy kalandozócsapattal, ahol elf és ember együtt fejlődik? Szóval egyrészt irreális, másrészt a játékegyensúlyt is felborítja. Ez az egész "az elfek több ezer évig élnek" című klisé sajnos Tolkien óta súlyos koloncként lóg a fantasy világokon.

"általában nem úgy szokott lenni, hogy valamire bónuszt kap, másra meg mínuszt?"
A neten kering egy háziszabály, ami szerint az öreg karakterek szellemi tulajdonságokra (pl. intelligencia) pluszt kapnak, de ez egyrészt nem hivatalos, másrészt nem is egyezik a valósággal. Tapasztaltabb, műveltebb és bölcsebb esetleg lehetsz öreg korodra, de hogy okosabb? Az agysejtjeid rohamosan pusztulnak, az őket ellátó erek meszesednek, mitől lennél okosabb? Sok aggastyán örül, ha az unokáit még megismeri és nem felejti el bevenni a gyógyszereit. Igazából még levonást is kéne kapnod az intelligenciára. Ezért nem értem azt sem, hogyan akarsz 135 pontot úgy elosztani, hogy az a karakter életkorát tükrözze. A kérdés persze csak teoretikus, mert ifjúnál idősebb karakterrel úgysem játszik senki.

Válasz Callinicus #6 üzenetére.
Callinicus
2013-01-05 21:25:07 | #6

Át se néztem a rendszernek ezen részeit, de általában nem úgy szokott lenni, hogy valamire bónuszt kap, másra meg mínuszt? Természetesen úgy, hogy kiegyenlítse egymást a kettő.
A Battletech - Mechwarrior szerepjátékban számított ez, ahol a karakteralkotásnál folyamatosan öregedett a karakter, amíg azt nem mondtad, hogy elég, és a korban amiben megállítottad, megvoltak a maga tulajdonság módosítói. Viszont ott tényleg nem hasraütésszerűen ment ez, mivel a karakter élettörténetének, karrierjének nagy részét kockával dobáltad ki eseménytáblázaton. (Végtagvesztéstől, a kincses-barlang megtalálásáig mindent ki lehetett dobálni. De hogy milyen úton haladt a karakter, a játékos döntötte el, és a szerint voltak táblázatok.)
Gyakorlatilag a karakteralkotás egy külön kis szerepjátékkal ért fel, a mesélő és a játékos között, nem is tíz perc volt megcsinálni egy karaktert.
Ez az egyetlen ahol jogosnak tartom, hogy törődjünk az életkor módosítókkal, mivel a negatív életkormódosítóktól való "félelem" visszatartott attól, hogy ötven éves koráig eldobáld a karakter életét.
Persze ebben a rendszerben nem voltak 500 évig élő fajok, amik az 500 évnyi élettapasztalatuk után pont annyit érnek, mint egy 18 éves ember. (Ez minden szerepjátékban nagy kedvencem. ^^) Ehhez képest igazán jelentéktelen különbség van a 12 és a 20 éves emberi karakter között, pedig akkor már hűűűű mínuszpont, meg kevesebb ideje volt tapasztalni, meg mittomén. Teljesen felesleges ilyesmivel foglalkozni, ha kisgyerek karaktert akar valaki hozni, nyugodtan csinálja meg ugyanolyan keretek közt, mint a rendes felnőtt karakterrel tenné. A 8476 éves 1. szintű elf mellett nem fog számítani.

Ha van olyan életkor amiben pusztán azért táposabb lesz a karakter meg abban van, - akkor egyrészt égessék el a fejlesztőket a szabálykönyvből rakott máglyán - másrészt persze, hogy mindig olyan korú karaktereim lesznek, nyilván arra lett kitalálva a játék.

A realitás meg nem azon múlik, hogy kapsz-e -1 gyorsaságot, vagy -3 gyorsaságot, 80 éves korodra, ugyanúgy rohadtmagas gyorsaságértéked lesz, ha fiatalon azt vettél, és ugyanúgy irreális lesz. (Tudom-tudom, a kungfu masszőrök öregen is gyorsak...) Ha érzékeltetni akarod a karakter korát, úgy érdemes elosztani a pontjait.

Utolsó módosítás: Callinicus (2013-01-05 21:28:45)
Zaraken
2013-01-05 21:12:11 | #5

Rendben, köszi. Én is valahogy így képzeltem.

Válasz Solo #4 üzenetére.
Solo
2013-01-05 18:57:19 | #4

Minden bizonnyal úgy fog működni, hogy a 135 pont csak arra az időszakra vonatkozik, amikor nincs módosító. Ha olyan karit indítasz, ami még túl fiatal, hogy módosító nélküli tulajdonságai legyenek, akkor annak is 135 pontot oszthatsz el, viszont addig kisebbek lesznek a tulajdonságai, amíg fel nem nő, és amikor elérte a 18 évet, akkor fognak eltűnni az értékéből a negatív életkor módosítók.

Ha a könyv lehetővé teszi ezt a 17 év 364 napos trükköt, akkor az szerintem csak véletlenül maradt úgy, egyáltalán nem reális.

Válasz Zaraken #3 üzenetére.
Zaraken
2013-01-05 17:19:08 | #3

A kormódosítókat a magam részéről nem szarnám le orbitális magasságból, mert életszerűbbé teszik a játékot. Igaz, a legtöbb karakter ifjúkorban van, de adott esetben nagyon fílinges tud lenni például egy kis tolvajgyerek. Csak legyen rá valami értelmes szabály, mert ez így nem nagyon működik.

Amúgy, persze, tudom én, hogy a változás nem egyik napról a másikra történik. A 17 éves és 364 napos karakter egy erősen sarkított példa akart lenni a probléma szemléletes érzékeltetésére.

Ami az öregedést illeti, 15 év szerepjáték során egyszer volt olyan karakterem, akivel eljátszottam egészen ifjúkora végéig. Bár az még az ET rendszerében volt, ahol 30 évesen már kaptad a mínuszokat. Pedig mi KM-ként nem szoktuk megölni a JK-kat. A fő ok, amiért a karik mégsem érik meg az öregkort, az az, hogy addigra hatszor megunod őket. Nem beszélve a más fajúakról...

Szóval az öregség módosítók nem sok vizet zavarnak, a serdülők viszont szöget ütöttek a fejembe. Köztes megoldásként azt tudom elképzelni, hogy a 135 szétosztható pont az ifjúkorra vonatkozik, serdülőként alacsonyabb értékkel indulsz. De hogy ne szívassunk meg nagyon, a korod miatt hiányzó tulajdonságpontok után nem kell plusz KAP-ot fizetned a képzettség tanulásakor.
Ez nekem egész korrektnek tűnik, nagyon tápos sem leszel, de nem is szívod meg annyira.

Ui: A Dreonar fejlesztői is ígérnek egy életkor opciót a karakteralkotóba, kíváncsi leszek, ott hogyan működik majd mindez.

Utolsó módosítás: Zaraken (2013-01-05 17:22:39)
Válasz Callinicus #2 üzenetére.
Callinicus
2013-01-05 16:42:59 | #2

Volt valaha egyetlen játékos a Galaxis ezen szegletében, aki nem szarta le orbitális magasságból az életkor módosítókat?

Sikerült meglepned, azt hittem a válasz nem. ^^

Nem a korral módosítjuk a karakter statjait, hanem a karakter statjait osztjuk el úgy, hogy illeszkedjen a korához. Ha véletlenül valakik végigvinnének mondjuk 30 évnyi játékot, ami mondjuk 10 éves ugrásokkal lehetséges, akkor azon ugrások alkalmával újraosztják a statjaikat oszt jóvan.
Egyébként sem egyik napról a másikra lesz valaki idősebb, meg ez személyenként is változik, hogy ki milyen hamar öregszik.
Továbbá egy kalandozó, főleg ha reálisan játszotok, úgysem öregszik meg, arra van az íjász-szabály, hogy ne öregedjen meg. :) Előbb utóbb kipörög 10-15 hatos zsinórban.
Már most többet beszéltem erről a kérdésről, mint eddigi szerepjátékos pályafutásom alatt... összesen. XD

Zaraken
2013-01-05 15:41:26 | #1

Az UTk szerint "A játékos által elosztott Tulajdonságok a karakter indításakor választott életkorára érvényesek" (33. oldal)
Ez magyarul annyit jelent, hogy indítok egy 17 éves és 364 napos karaktert, elosztom a 135 pontot, majd még az első kaland elején megünneplem a 18. szülinapomat, elfújom a gyertyákat és boldogan felírom magamnak a +1 erőt, gyorsaságot és állóképességet.
Nem lenne sokkal logikusabb, ha a 135 pont az ifjúkorra vonatkozna, és a serdülő kapna levonásokat? Ez a szabály a jelenlegi formában semmi másra nem jó, csak a fent említett tápolásra.

A magam részéről szívesen indítanék egy serdülő karaktert, akivel aztán végigjátszok egy életutat, és valahányadik szinten felnő, de sehogy nem tudtuk eldönteni, mit kezdjünk a korkategória módosítókkal. Ha úgy játsszuk, ahogy a könyv írja, akkor indokolatlan előnyt kapok a játékostársakkal szemben. Ha viszont a 135-ből vonjuk le a módosítókat, akkor magamat szívatom meg. Az még a kisebb baj, hogy az első pár kalandban kisebbek az értékeim, ez már az ET-ben is így volt. Az új rendszerben azonban a képzettségek tanulásakor is plusz kp-t kell fizetnem a hiányzó tulajdonság pontok után, amit gondolom utólag nem kapok majd vissza, szóval tiszta ráfizetés.

Ti mit gondoltok erről? Hogyan játsszátok?