Felhívnám a figyelmet arra, hogy a kötelező Ép vesztés az Opcionális szabályok között kapott helyet. Vagyis nem a rendszer elválaszthatatlan része, csak az használja, aki halálosabb küzdelmeket szeretne.
Az Ijász szabály csak fegyverre értelmezhető, varázslatra nem, nem kell ezt bonyolítani. :)
Fórumok - Szabályrendszer (UTK) - Íjász szabály
Sziasztok. Nem szeretnék összetűzni senkivel de nem tetszett hogy így leminősítitek a boszorkánymestert és hatalmát leegyszerűsítitek és lekorlátozzátok a villámmágiára.Bár 1-2 Tsz en nem képes ütőképesen kihasználni mágiáját de attol még hatékonyan lehet használni.
először tisztázzuk le a villámmágia fő jellemzőit amit az UTK tartalmaz:
-Bár nem konkrétan elemi hatás de az elemi mágiához sorolandó
-a páncélok SFÉ je érvényesül ellene és ha mágikus vagy abbitból/mitrillből van legalább 10 % ban akkor kockánként -1 SP at SFÉ melett
-Nincs a villámnak túlütése
-ÉP vesztés szabájai érvényesek rá
- ha az energia megsebez valakit és az eléri a célpont Fp 2/3 át vagyy 40 Fp felett sebez Egészségpróbát kell dobnia mert ideiglenesen megbénul.
- Mágiaellenállás nincs ellene
Ha maradunk a villámmágiánál ne ragadjuk le a villámcsapásnál hiszen több haasznos formázást is tud . a Visszaverő villám pl poton 3 mp ért képes szinte minden felületről visszaverődni ami csak -10 CÉ vel jár.Próbáljon eltalálni az íjász ha az ellenfele biztos fedezékből sorozza villámokkal. Vagy az egyik kedvencem a villámbörtön melyen a beltere 1 méteres kör.Na ott próbálja meg felhúzni normálisan az íjat egy kisebb számszeríjjal talán elfér.
Ezek mellett még 1 példát mondanék az alap mágiáji közül(csak hogy lássátok a lehetőséget meg nem szeretnék regényt írni):
például egy szélirányítással egybekötött Savfelhő persze van esély h eltudja kerülni de minél közelebbről indítja annál kevesebb a menekülésre esély emellett egy lazza 1-2 erősségű hatás elég mert lehet nem halálos de nem mondja senki hogy ha elkap egy felhő azt az íjak/ számszeríjjak vesszői és a fegyver lényeges eleme az ideg nem sínyli meg?
Emellet a Bm helyzettől helyszíntől függően Zaurakokkal veszi körül magát amit elég nehéz Fp sebzéssel leteríteni aminek a kimenetel az is lehet hogy felzabálják az íjászt emellett használhat nyílpuskát a Bm is csak ő becstelenűl harcol és ritka amikor nem mérgezi meg fegyvereit.
Hát szerintem ez a KM belátására van bízva. Alap esetben a szabályok szerint sérül a páncél, de ha valaki mondjuk csak egy apró nyílvesszővel lövi át a páncélt, akkor szerintem nem jogos az SFÉ veszteség, inkább írja fel a karakter, hogy hol van lyuk a páncélon és mondjuk ha 3 ilyen összejön, akkor veszíthet tényleg 1 SFÉ-t.
Szerintem még egy JK sem panaszkodott mondjuk 175 ÉP-nyi sebzés után a páncélja szétesésére. :)
175-ös ÉP sérüléssel megsemmisül a páncél szabály szerint, de KM felül bírálhatja az eredményt így csak 1-2-3 vagy Km belátására bízva X értékkel romlik a páncél SFÉ-je - Az adott harci szituációtól függően - . Így a túlütés mégiscsak sérti a páncélt, de nem irreálisan (tehát egy íj nem "robbant" szét egy teljes vértet), valamint a Jk sem panaszkodhat hogy miért nem sérült a páncél. Én Km-ként valami ilyesmit tennék.
Apróbb ötlet:
Szerintetek reális az, hogy távolsági túlütés ellen, ne sérüljön a páncél?
Csakhogy ennyivel is csökkentve legyen a távolsági támadások hatékonysága, a közelharciakhoz képest.
Egy kis lyuk két láncszem között a kutyát nem zavar, főleg nem arányos egy 175 ÉP-s íjászszabályos túlütés sebzésével, a páncél teljes megsemmisülése.
Ezt én is mondtam, hosszúíjnak nincs, számszeríjnak van, ez két példa volt, a többit nem tudom fejből. Képzettség sem kell hozzá.
Van értelme annak amit mondasz, csak egy a baj, hogy a szabályokban ez nincs sehogy lefektetve. Máshol erre van pl. megszakító támadás ha közelharcban akarsz lőni, vagy ha már zajló közelharcba akarsz belőni, akkor lefektetett esély, hogy rontás esetén, barátot találj el. Különösen, ha a barátod mögött vagy.
Sajnos nehéz megtalálni ilyesmikben az egyensúlyt, a DnD3-ban például egyenesen töketlen az íjászat, a dobófegyvereknek van időnként értelme kalandorok kezében legfeljebb. DnD4-ben szépen ki van egyensúlyozva, de az a rendszer viszont nem támogatja igazán a karaktereket, és a szerepjátékot, vagyis támogatja, mivel a karakterisztika és a karakter személyisége, már ha a játék megkövetel ilyet, nem feltétlen függnek össze szorosan. Bár szerintem ez hozzáállás kérdése.
Shadowrunban értelemszerűen a távolsági harcé az előny, de ott gépfegyverek játszanak.
Mellesleg íjaknak és számszeríjaknak van átütése. 200. oldal **-os rész.
A Hollywoodi dolgokat inkább hagyjuk. Nem szabályról van szó ha a közelharcban való íj használatot nézzük, és a nyílvessző persze működik 1 méterről is, csakhogy elég nehéz lehet célozni vele(még ha nem is kell túl pontosan), miközben egy kardal csapkodnak feléd. De tegyük fel, hogy ügyes vagy, és gyorsan lősz egyet. Azt már igazán nem tudom elképzelni, hogy valaki újra is tud tölteni, miközben hajlong a csapások elől. Ha pedig hátrálsz, a támadód ugyan úgy követhet.
Mindezekkel együtt szerintem is elég táp az íjászat. Kb csak sötéttel, meg széllel lehet ellene védekezni. Nem tudom honnan jött a dolog, hogy nem lehet vele túlütni. Még sose hallottam ilyet senkitől.
Hogy a mókusba ne lenne túlütés távolsági fegyverekkel? Most direkt fellapoztam a szabálykönyvet érte, hátha valamire abszolút rosszul emlékeztem, de nem, simán van vele túlütés.
Villámmal nincs, ahogy íjász szabály sem mint az korábban letisztázódott. (Amit ott viszont továbbra is indokolatlannak tartok.)
Hosszúíjjal nincs átütés, viszont egy első lövés erejéig érdemes tartani egy számszeríjat, jó CÉ-je van, jó sebzése, és csak újratölteni sok idő, lőni vele egyet nem. (És ha 5. fok játszik be, a VÉ is redukálható vele.) És a számszeríj átütéséhez, még képzettség sem szükséges.
5. fokokat én kb sosem használtam, és nem is játszottam még olyan partiban, ami igen. Jelzem az íjászat 5. foka szintén nem lekvár.
Mellesleg mondtál egy jó drága kombót, a pusztítás, és az ahhoz szükséges élettan KP költségét simán bele lehet nyomni CÉ-be, vagy akrobatikába, mászásba, esésbe (egy íjásznak hasznos dolgok) de tény, hogy egy ilyen harcos valóban pusztító erejű, pár szintbe bele is kerül ezt felvenni. Ha 2-4. fokot veszünk csak alapul, kiegészítők nélkül, hasonló mennyiségű HM-el, még torzabb a helyzet az íjak javára.
Lövés ellen lényegében lehetetlen olyan 110 fölé növelni a védelmet nappal. A szabálykönyv arról sem nyilatkozik megfelelően, hogy a pajzsok bele számítanak-e a CÉ elleni VÉ-be. (Vagy csak én siklottam el valami felett.) Esetleg 3. fokú test pszivel lehet jedilökést csinálni, ami nem túl gyakori eset. Az, hogy az amúgy is nagyon hasznos HM - erre külön fórumtéma van - egyáltalán nem számít bele a CÉ elleni VÉ-be, külön nyalánkság.
Kivéve persze ha valaki harcművész, akkor kifejezetten hatékony íjászok ellen is.
Íjjal többet lősz egy körben, mint lovagkarddal csapsz, nem beszélve a kétkezesről dolgokról. :)
Nincs semmilyen szabály sem lefektetve, arra, hogy ne tudnál lőni közelharcban, legfeljebb bejelented, hogy egy lépést hátrálsz - ennek még időigénye sincs - még csak megszakító sincs erre kitalálva mint DnD-ben.
A nyílvessző meg egy méterről is működik, aki lőtt már ki nyílvesszőt tudja. De filmes példának ott az avangers vagy a lotr.
Az íjászszabály nekem a hasraütés-szerű szabályalkotás el rút példájának tűnik. :(
Es a tavolsagi fegyvereknel nincs tulutes, lovagkard 5. pusztitas 4. es 20 al tulutod a masikat atlagosan 11.5 sebzessel ami joeselyel EP es 22 FP
Hát igen, kicsit az. Bár szerintem a közelharci fegyverek sebzése azonos tám/kör mellett általában nagyobb. Ráadásul ha valaki közel ért hozzád, akkor már nem tudsz távolsági fegyvert használni.
Amúgy az egész íjászszabály igazságtalan, és egyenlőtlen.
Egy hosszúkardal nem tudsz 25-öt sebezni, (hacsak nincs 25-ös erőd hozzá) mikor azzal is ugyanúgy érhetnél veszélyes helyre a támadásoddal, mint a nyílvesszővel.
Ugyanakkor íjászat ellen nehezebb védekezni, elvégre a VÉ nem számít, de legalább amíg távolságban vagy, meg sem tudnak ütni közelharcra, de legalább 3 szegmensenként mehet egy támadás, míg az ugyanolyan (valójában sokkal kisebb) sebzésű csatabárdé 5 szegmensenként.
Ezt sem gondolták át, miután felvetült ez az íjászszabály ötlet.
Nem volt túlütés, de amúgy boszoránymester volt, csak éppen nem varázsolt :)
Ugyan már, akármelyik 2. szintű boszorkánymester/tűzvarázsló megcsinálja, ha minden manáját elkölti és hasonlót dob.
Ez annyira mégse jó üzlet. :/ Az említett karakter mást már nem is tud.
Legalább túlütés volt? (Jah, hogy a bm/tv-nél az sincs.)
Ma sikerült egy szép 25-ös sebzést bevinnem az 1k6 sebzésű könnyű nyílpuskámmal. Nem rossz ez az íjász szabály :)
Kétlem, kb 10-el lett volna kevesebb a sebzés, és a KM csak van olyan kedves, hogy ne bántson... :)
Szegény boszorkánymester így is elég töketlen mágiaügyileg egy paphoz, vagy bárdhoz képest, szóval alighanem én továbbra is így fogom játszani. Bár ez sokat nem dob szegényeken. :)
Ha most játszódott volna a kaland szegény kari lehet megpurcant volna :P (Üzenetem alatt lévő válasz a Tuan kiadótól... :))
Sziasztok!
A Tuan kiadótol:
"Szia!
Mivel a villám nem fegyver, ezért íjászszabály sincs rá.
Üdv,
Lathan"
Egy 10K10-es villámhoz (egyébként én engedni szoktam, hogy egy körnél tovább varázsolják az ilyeneket, elvégre több körös varázslatok is vannak, szóval lehet 16K10 is az a villám) sajnálatos módon 10 szegmens kell, és nyílt harcban ez alatt gyakorlatilag az ellenfél, még a kedvenc háztartási mókusát is a boszorkánymasszőrhöz vágja, hogy meggátolja a varázslat létrehozását. :) Ráadásul ez csak egy célpont, hacsak nem láncvillámról van szó. (Ami viszont a leírás szerint, oda vissza tud pattogni két célpont között, amíg a böszme megdobja a CÉ-t. Nem mintha, sok felesleges pont maradni CÉ-ket vásárolgatni a mana mellett.)
Nekem volt egy olyan élményem, hogy a hergoli villámmesteremet, a csapat többi részével egyetemben, üldözte, valami óriásféregszörny, (4. szint asszem), a Dűne meglehetősen fertőző iromány ugyanis. A csapat másik két tagja, megállapodtak, hogy gyorsabban futnak nálam, szóval a dög legalább az én megevésemmel ellesz.
1 vagy 2 ép-re sebeztem magam a saját támadásommal, de másfél kör alatt beleküldtem valami 15K10 körülit, íjászszabállyal (egyszer vagy kétszer jött ki, kompenzált néhány egyes dobást) valami 90 körüli sebzést. A dög elmenekült, mert úgy ítélte meg, hogy túl rágós a vacsi. Bár lehet, hogy ez csak mesélői jóindulat volt.
Erre ugyan nem lett volna képes egy íjász, de ez egyszeri húzás volt (el is ájult a karakter helyben) és elvileg erre jó a mágia. Ha egy kör alatt kell eldönteni a dolgokat, tényleg jó az a villám, de hosszú távon, egy íjász mindent visz. Főleg, hogy nincs olyan megkötés a szabályokban emlékeim szerint, hogy közvetlen közelről nem lőhetsz. DnD rendszerben ugye a közelharcban elsütött távolsági támadás, megszakító támadásra jogosítja az ellenfelet. Bár ott még enélkül is töketlen lenne az íjászat.
Ja és magasabb szinteken, már mágikus íja is lehet az íjásznak, bár alighanem az a leghatékonyabb, ha villámaurázzuk a nyilakat. Az így sebző villámra mondjuk már értelemszerűen nincs íjászszabály, hiszen nem is dobsz vele CÉ-t.
Hát alacsony szinten tényleg nem lehet hú de nagy sebzéseket kiosztani villámokkal, de magasabb szinteken az az előnye mondjuk egy íjjal szemben, hogy akár egyszerre 10k10 sebzés bevihetsz, míg egy íjjal ehhez több lövés kell.
Bár, egy magas szintű íjász jó eséllyel csinál túlütést, ami meg amiatt valójában komolyabbat sebezhet egy nagy villámnál.
Tehát akkor boszorkánymesteri villámokkal, még csak meggyújtani sem lehet valamit? :( Szegény Hergoli Villámmesterek akkor mókusolhatják az egész tudományukat, ami elvileg arra funkcionál, hogy rágyújtsák a szomszédra a hajót...
Azzal nem értek egyet, hogy a villámmágia annyira tápos lenne. Legalábbis alacsony szinten, magasabb szinten már elszabadulnak a varázshasználók - ez minden rendszerben így van szerintem - de mondjuk 20 manából, (2. szint ha valaki sok manát vesz és szinte semmi mást) kreálható 3-5K10-nyi villám, egy kör alatt.
Egy közönséges hosszú íjjal, egy kör alatt 3*(2k6+2) sebzés osztható ki, (plusz íjászszabály) persze lehetne mondani, hogy kisebb a CÉ-je mint a villámnak, de egy mesterfokú íjászattal már annyira nem, ráadásul még túlütés is van vele. És ha egy boszorkánymester három körön át akar ilyen villámokkal dobálózni, ahhoz mondjuk az egészsége felét le kell hatalom-italoznia. Egy íjásznak meg csak a tegeze szab határt. Plusz amíg az egyikhez rengeteg pontokért kell manát venni, az íjász nyugodtan vásárolhat magának további CÉ-t, vagy egyéb hasznos dolgokat.
Persze az íjat könnyebb elvenni valakitől, mint a boszorkánymesteri mágiát (elvégre ahhoz el kell törni a boszorkánymester bal kisujját legalább!) de olcsóbb is használni. 20 mana az 30 CÉ lenne egy íjásznak. Azzal már nem rossz dolog túlütni, plusz a villámlás csak 20 méterig megy el alapesetben.
Ezért tartom teljesen indokoltnak az íjászszabályt a villámdobálós szerencsétlen boszorkánymasszőröknek, szép dolog, hogy nem kifejezetten overkill a mágiájuk, de szerintem már a töketlenség határát súrolja, amire alapból képes.
Ez tényleg csak vélemény kérdése, a szabályrendszert ígyis-úgyis lehet értelmezni, ami nem szép dolog az íróitól.
A boszmes villámnál azért tértek ki speciálisan az ép vesztésre, mert ETK-ban semmilyen módon sem tudott ép-t sebezni, és ez a szabály annyira belerögzült az emberekbe, hogy inkább leírták itt külön, nehogy ne figyeljenek fel rá a játékosok.
Amúgy meg úgy épül fel a rendszer, hogy mindenre megy a kötelező ép-vesztés, ha csak az adott varázslat/fegyver leírása mást nem mond.
A mágikus villámnál tök mindegy hol találja el az áldozatot, mert az illető személyes auráját rombolja, ugyanis nem elektromos töltés, hanem enyhén kontrollált mana. Szóval ha valakit a boszmes halálra villámoz, azon elviekben égési sérülésnek sem kell lennie.
És ha villámmal vagy tűznyíllal íjász szabályt szeretnél, használd nyugodtan, elvégre nincs 110%-ig leírva, hogy ne tedd, bár szerintem a varázslatok alapvetően erősebbek, mert erősíthetőek, és ezt akarták kompenzálni a fegyverekre vonatkozó íjász szabállyal, mert valljuk be, ritkán lesz az embernél 5E-jű rövid íj.
Végül ,de nem utolsó sorban, nem ok nélkül "íjász" szabály, és nem "halmozódó sebzéskocka", vagy épp "pusztítsunk még többet manával is" szabály.
"Túlütésről villámok esetében nem beszélhetünk, 50-nel nagyobb dobásnál is csak Fp-t veszít az áldozat. Azonban a kötelező Ép-vesztés szabálya itt is érvényesül, illetve, ha a célpont már minden FP-jét elveszítette, akkor innentől a sebzés az Ép-iből vonódik le."
Mi értelme lett volna leírni szegény boszorkánymesteri villámoknál leírva, hogy van kötelező ÉP sebzés, ha ez magától értetődő? Szerintem ha egy varázslatnál nem írják le, hogy van kötelező ÉP vesztés, akkor nincs. Elég kuszán van szerkesztve szegény könyv. :(
Azonban CÉ dobást kell tenni, és ha valamire CÉ dobást teszel, ott van íjászszabály, hacsak mást nem mondanak. (Mellesleg szerintem sokkal rosszabb, mikor egy energiacsóva valakit szemen, vagy torkon talál, mintha a középső lábujjába csapódik.)
Mondjuk a Csapás nevű varázslat második felhasználási módjánál, meg ez van:
"Sikeres Célzó dobás esetén - a fohász CÉ-je +20 - az ellenfélen keresztülszalad a fantomfegyver. Ennek hatására a fohász Erősítésének minden E-je után 1k6 Fp-t veszít az áldozat, azonban a fohász tűlütés esetén sem okoz ÉP sebzést."
Tök jó, hogy mindenhol máshogy térnek ki a dolgokra. :(
Van kötelező ép vesztés a villámra.
5 FP után 1 ÉP!