Fórumok - Kalandmesteri sarok - 5. fok gyakorisaga


AoKitsune
2014-01-27 16:57:46 | #32

Érdekelne ez a "lemérés". Hogy csináltátok?

Válasz norbre #31 üzenetére.
norbre
2014-01-26 22:24:42 | #31

Egyszer csináltunk egy kisérletet erre, "lemértük" különböző trükkös módszerekkel a játékosok tulajdonságait, majd próbáltunk egy kb olyan karaktert alkotni mint ők :)
Egy erdőben "landoltak" kezdésnek, majd jött egy vaddisznó.. :)

Válasz Solo #29 üzenetére.
Aluniz
2014-01-26 11:11:40 | #30

Hehe!
Én a kosárfonómmal meg gondba leszek, mert valami kenőcsöt kellene kerítenem a kiszáradt kezemre!
:D

Válasz Solo #29 üzenetére.
Solo
2014-01-25 20:53:05 | #29

Egyszer játszhatnánk egy kalandot, ahol átlag városi emberekként jászunk :P És akkor olyan kalandokba keverednénk, hogy például kicsorbult a kapa feje miközben dolgoztunk és hol tudjuk megjavíttatni :)

Utolsó módosítás: Solo (2014-01-25 20:53:59)
Válasz Pappi #28 üzenetére.
Pappi
2014-01-25 20:47:18 | #28

Egyébként szerintem nem olyan nagy probléma ha néha kicsit lazára engedjük a megkötéseket ezen a téren. Elvégre a JK-k kivételes képességű emberek(vagy más fajból származó egyedek), ami az átlag 13.5-ös tulajdonságértékükön is megmutatkozik. A KM úgyis úgy igazítja az ellenfeleket és kihívásokat ahogy akarja. Ennek eredményei pedig magasabb szinten hősi eposzokba illő történetek lehetnek :)
Elvégre nem azért szerepjátékozik az ember, hogy egy átlag ember bőrébe bújhasson.
Persze nem azt mondom, hogy legyen tele minden kari 5. fokú képzettségekkel, de ha játszható karit akar valaki kihozni az 50 KAP-ból, annak úgyis legfeljebb 1-2 ilyen képzettsége lesz.

Solo
2014-01-25 19:53:10 | #27

Lehetséges, hogy túl szigorú, de gondolom arra akartak törekedni, hogy a képzettségekkel a realitás talaján maradjanak. Azzal egyetértek, hogy az 5. foknál sokszor olyan dolgokat írnak, hogy tényleg csak néhány ember bírhat vele a világon, ezért ha "valósághűek" akarunk maradni, akkor ritkán és csak sok-sok karakter életév után lehet ilyeneket felvenni.

Viszont...minket sem szokott igazán érdekelni játék közben, nagyon ritkán tiltottunk meg karinak, hogy olyan szintű képzettséget vegyen fel amilyet akar. Természetesen ha két évig egy kis hegyi faluban táborozak a karik, ahogy max a birkatenyésztést tudják nekik megtanítani, akkor nem vehetnek fel nálunk sem képzettségeket (csak olyanokat amiket az adott helyzetben reális, hogy megtanulhatnak).

Ezt a korlátlan képzettségfelvételt inkább akkor szoktuk alkalmazni, amikor éppen két kaland között vagyunk és a karakterek bárhol lehetnek és bármennyi idő eltelhet.

Válasz Aluniz #26 üzenetére.
Aluniz
2014-01-21 18:26:56 | #26

Bocsi, hogy csak most reagálok erre.
Ha te még mindig KM vagy, akkor köszönd meg a csapatnak, mert szerintem irtó szigorú vagy!
De az is lehet, hogy polihisztorokat akarsz " nevelni". :)
Csak gondolj bele, hogy egy bajvívó beállítottságút (ami a ETK-ban volt) beraksz végig erdei környezetbe, vagy egy erdőjáró elfet pusztán városban tartod, mi történik majd.
Előbbi ott fog záros határidőn belül elpusztulni ( a harmadik fokaival), utóbbi meg nem tud majd szintén a "saját" képzettségeiben fejlődni, mert inkább be kéne iratkozniuk (pl. bajvívó) erdőjárás-nyomolvasás-vadászat-sátorépítés-stb./ ill. (pl. sirenari határvadász) történelemismeret-heraldika-építészet-"városismereti" szakra! :D
Szerintem gondold át.
De ha nem, hát lelked rajta!
(no offenz :) )

Üdv

Válasz Grogrum #24 üzenetére.
Solo
2013-04-12 21:04:45 | #25

Szerintem az 5. fokot nem minden esetben kell annyira komolynak venni.

Vegyünk egy példát: legyen ez a pajzshasználat vagy a vértviselet. Attól, hogy valaki rendelkezik 5. fokkal még nem fog ledarálni minden létező ellenfelet könnyedén. Nem válik szinte sebezhetetlenné, vagy hasonlók. Az igazi "erőt" a tapasztalattal tudod megszerezni, azzal, hogy például már 15-ös szintű vagy.

Tehát szerintem az, hogy valaki 5. fokon elsajátít egy képzettséget sok esetben teljesen elképzelhető. Ha tényleg olyan sokat jelentene az 5. fok, hogy százévente egy ember születik aki képes elérni, akkor az játéktechnikailag is sokkal nagyobb módosítókkal jelenne meg.

Nem feltétlenül vonatkozik minden képzettségre amit mondtam, de a nagy részére szerintem mindenképp.

Akár ha olyat nézünk mint a Művészetek (festészet). Oké, hogy a való világban a legtöbb ember csak néhány híresebb festő nevét ismeri, de az szerintem nem igaz, hogy csak 100 vagy akár csak 10 évente születik olyan, aki annyira jó képességekkel bírna mint a legjobbak. Nagyon sok lehet aki nem válik világhírűvé, mégis az lehetne.

Válasz Grogrum #24 üzenetére.
Grogrum
2013-04-12 19:41:45 | #24

Én KM-ként korlátozni szoktam, még a 4. fokot is. Kb. 4. fok kétszintenként, 5. fok háromszintenként. De legszívesebben ennél is szigorúbb lennék, sőt Hátteret vetetnék fel az 5. fokhoz.
Mindenesetre én nem szokam a leírás szerint kezelni az 5. fokot, hanem mint az Új törvénykönyvben a 6. fok, a "százévente egy", annak felel meg.
Így az 5. fok "csak" a mesterfok nagybetűvel. A 6. fok pedig JK-knak nem elérhető, de nem is éri meg.

Callinicus
2012-12-03 21:36:03 | #23

Egy jó kis lovagi tornát én is lemesélnék már, de ahhoz is meg kell tervezni egy rakás NPC-t, családi viszonyokat, régi ellentéteket, nemrég rászántam magam egy kalandra amihez jó sok NPC-t dolgoztam ki, de azt azóta sem fejeztük be, pedig impozáns játékosszámmal indult.

Ez célzás akart lenni egy félbe maradt skypeos játék folytatására.

Custos
2012-12-03 17:57:39 | #22

Mar egy jo par kalandlehetoseget mondtal :D
A haveroknak volt egy kalandjuk amikor bejelentettek hogy ok nekialtak egy fogadot renovalni es titokba tolvajiskolat alapitanak. Epitkeztek, oszeszedtek utcagyerekeket meg minden. Persze a KM kuldte is a velejarokat(helyi nemes emberei, masik tolvajklan) de vagany kaland lehetett.
Es igen, ha sikerul fentartani akkor meg van az ingyenes vagyon hatter :)

Callinicus
2012-12-03 16:58:10 | #21

De például egy törpe harcos, aminek szemrebbenés nélkül felveszek valami szakmát 4. fokon, simán legyárt magának egy kis mellékest. De ha valaki beruház egy építészetre, akár komplett kastélyokat is megtervezhet. Persze nem maga építi fel, és nem várja ki az éveket amíg elkészül, de maga a tervezés, nem olyan végtelen sok idő.

Említhetnék egy hamisítót vagy tolvajt is, amik szintén elég durva pénzeket tudnak egy hétvége alatt ki és bezsebelni. Hamisítás, méregkeverés, pénzügyek, ezzel mintha lenne ezekben kereset.

A bárdok ánusz rózsája meg ki van nyelvelve, úgyis minden bárd 4. fokú ének/zene/bárdmágia kombóval mászkál, simán odaállítanak akármilyen kastélyhoz, hogy az esti partit megfényesítik, a megfelelő mennyiségű aranyért, és egyszerűen nem illik a világba, hogy ezt elutasítsák folyamatosan.

Lovagi torna győzelemben is van pénz, márpedig egy magasabb szintű karakternek (mondjuk 6+) a lovagi tornyák jelentős részét meg kell nyernie, amin részt vesz, mert már messze az átlag felett van.

Awder
2012-12-03 14:24:06 | #20

Ne feledjük hogy két kaland között a karakterek mondjuk pihennek, gyógyulnak, regenerálódnak, esetleg baráti kapcsolataikat ápolják. Nem feltétlenül pénzt keresnek. Tegyük fel elvállal egy questet, és kap érte lóvét. Akkor a kaland végén pénzt fordít a gyógyulására, tanításra, élelmezésre, kicsapongásra, valamint esetleges felszerelés csere, stb. Nem tom elképzelni hogy pl egy bárd el megy melózni, ezzel pénzt keresve. Sokkal inkább magam előtt látom a megkeresett pénz elverését...

Solo
2012-11-22 18:40:21 | #19

Most jut csak eszembe, hogy mi sosem foglalkoztunk azzal, hogy egy karakter mennyit tud keresni, amíg nem kalandozik, pedig tényleg magas szintű képzettségekkel elég jó pénzeket össze lehet szedni.

Lehet valahogy be kéne ezt hozni a kalandokba, bár ez kicsit csökkentené azoknak a helyzeteknek a számát, amikor a karakternek nincs egy vasa sem. És hát ezek a helyzetek sokszor teszik érdekesebbé a kalandokat.

Custos
2012-11-22 15:33:27 | #18

Egyes penzes kepzetsegek 4. fokan is siman meg tud gazdagodni a karakter relative rovid ido alatt.

Meg ha penze is van azert kalandozik mert futi a vere es nem feltetlenul anyagi javakert. Ha persze le akar telepedni es meggazdagodni az is jo kaladokhoz vezet, a helyi/rivalis alvilag, rivalis nemesek, kereskedocehek, kulfoldi tamadas nagyba fel tudja kavarni a karakter eletet. :D

Vegsosoron a KM jogkore hogy menyit tud keresni, mire tudja kolteni es milyen kovetkezmenyei vannak a tul kapzsi karaktereknek.

Custos
2012-11-22 08:23:35 | #17

@Callinicus: Egyaltalan nem az oszezavaras volt a celom, a szabaly abszurdsagat mutattam a peldammal.

A kivallo tulajdonsagokkal szuletett es hamar a pajaja elejere juto karakterrol megallja a helyet a valo vilagba is. Jo peldak a gyerek Mozart es a fialtal Einstein.

Igen, van aki nagyon szerencses es a megfelelo tulajdonsagokkal es jo kornyezetbe szuletett es ennek kovetkeztebe nagyon gyorsan elore jut. Es most nem a megbecsulesrol van szo, az altalaba kesobb jon, viszon a pajad elejere tores neha nagyon hamar.

Válasz Callinicus #16 üzenetére.
Callinicus
2012-11-21 23:58:11 | #16

Egyébként lehet érvelni az 5. fok ritkasága mellett is, gondolom nem véletlenül hívják legendás foknak a könyvben, illetve írnak sokszor úgy róla, hogy csak néhány félisten bírja az adott téren ezt a képzettséget, vagy épp önmagában vagyonokat lehetne vele keresni, esetleg az ilyen már stílust alapít.
Meg aztán hogy fest, hogy adva egy 2. szintű hamisító, legendás fokú hamisítással, 18-as kapcsolt tulajdonsággal és vége. Innentől kezdve ő pont akkora arc a szakmában, mint mondjuk egy 15. szintű tolvajmester, aki a Kalandozók Városában tengeti mindennapjait, de hát a saját szakmájában ő is csak annyit ér mint egy 2. szintű kis kalandozó, aki ugyan nem egy sarki kis zsebtolvaj, de még mindig hajlamos lehetne zsebezni, persze csak ha nem lenne egy ilyen fokú képzettsége.
Önmagában ha életűt jellegű kaland folyik, és meg van engedve az 5. fok, és mondjuk két akció között a hitelesség kedvéért meg van engedve néhány hónap szabad cselekvés, már olyan pénzeket akaszthat le az ilyen karakter, hogy hacsak nincs valami személyes, vallási, vagy egyéb különleges motivációja, akkor teljesen feleslegesen kalandozik.

Kiemelhető sorok:
Művészetek 5: Százévente ha egy születik.
Udvari Etikett 5: Szertartásmesterként a tudás végső forrása
Szerencsejáték 5: szinte mágikus képességekkel bír.
Élettan 5: Legendás tudós akár mágia nélkül is képes élő szervezeteket alkotni.
Mechanika 5: akár önjáró alkalmatosságok (gépszolga)
Vallásismeret 5: képes új rituálékat litániákat kérni istenétől
Pajzshasználat 5: -3 MGT, támadás mellett védekezhet a pajzzsal levonás nélkül.

Custos láthatóan bevetette a Chewbacca védelmet, hatásos mint mindig. Wikipédia, aki nem néz South Parkot. :)

Custos
2012-11-21 19:29:39 | #15

Szerintem sincs ertelme hogy ne tudj hasznalni valamit ha nincs meg a kello kepzettseged. Ami kovetkezne ebbol hogy egy roszullet eseten ami (-1 ero, -1 gyo, -1 ugy, -1 aks, -1 akr, -1 erz) 188 oldal, jo eselyel minden kepzetseget nullazod az aldozatodnak?

Ennek semmi ertelme. Valamit elirtak.

AoKitsune
2012-11-21 18:37:36 | #14

Ha ennyire nem tetszik a rendszer, akkor játszál mással vagy alakítsd ki a sajátodat. A Shönherzes szerepjátékos társaságban van (lehet, hogy már csak volt), aki már programot írt a játékra, mert olyan sok képzettséget és szabályt vittek be bónuszba. Mi pl. a Requiem felé kacsingatunk, mert az a rendszer sok olyat mutat, amit a MAGUS nem, de a hibái úgyis csak játék során jön elő.

A Tuan pedig minden jogot és pert elvesztett, valószínűleg nem adnak ki több MAGUS könyvet.

Callinicus
2012-11-21 16:57:47 | #13

DnD-ben papokból egész tűrhető harcost lehet faragni, én sokáig vittem Heironias Papot, és a feat-eket leszámítva felért a harcossal, cserébe tudott gyógyítani, isteni erőt idézni, stb.
Keresztharcosnak ott a bárd, illetve egy raklap prestige class, a kiegészítőkben. Illetve persze a kereszt kaszt. Ha valaki olyan perverz, hogy varázslós harcost akar (Vándor/Ranger illetve Lovag/Paladin) szerintem ott simán megvan a lehetősége.

Bár a DnD egy egyszerűbb rendszer, sokkal balanceoltabb, átláthatóbb, kevesebb vakfolttal. (Persze magas szinten ott is mindent visznek a varázslók. Láthatatlanság, teleport, repülés.) Nem annyira szokták a szerepjáték részét hangsúlyozni, mivel az epikus harcokra van kihegyezve, ahol a kalandozók végigvágják magukat az ork hordáktól, a sárkány hordákig mindenen. (De szeretnék már egyszer sárkányt ölni DnD-ben, pont akkor fejeztük abba a legutóbbi csapatommal, amikor már jöhetett volna ellenünk valami korrekt Young Adult vagy Adult Dragon. Az már heroikus.
http://indavideo.hu/video/Slayers-A_kis_boszorkany_1resz_magyar_szinkron)

Ja és másik két rendszert is említettem, ahol ezt legalább karakteralkotásnál megoldják. :) Illetve Shadowrunban additívan nőnek a szinttel a képzettségek karma költségei, és egy idő után már elég húzós növelni rajta akár egy kicsit is.

A kiadó ebben az ügyben nem nyilatkozott az utóbbi években? Pár errata, faq ráfért volna a könyvre.

AoKitsune
2012-11-21 16:42:22 | #12

Az igaz, hogy a képzettség-táblázat fölött van egy ilyen apró, kb. 5 soros bekezdés, amivel vagy egyetért az ember, vagy nem (no offense, szerintem hülyeség, attól, hogy gyengébb vagyok, csak rosszabbul használom a képességeimet, de nem feltétlenül lehetetleníti el).

A mágiahasználat követelményeit lehet, hogy a bestiben olvastam, arról most nem tudok nyilatkozni (máshol, tőlem kb. 80 km-re leledzik az említett kötet).

A képzettségek korlátozását szerintem direkt nem rakták bele, nem véletlen, hogy a DnD-ben a képességeknél a semleges idővel (szerintem elég hamar) jóval alacsonyabbá válik - és ez nem szerepel a MAGUS rendszerében.
Aki DnD-ben varázslót indít, az csak kereszt-kaszttal lehet jó harcos, de a MAGUS háttérrendszere ezt kikerüli - cserébe sokkal egyszerűbb böszme, teljesvértes varázslót csinálni, vagy hátbaszúrós tűzvarázslót orvtámadással, stb.

Persze, itt is lehet kereszt-kasztot indítani, csak szerintem semmi értelme. A háttér meghatározza a karaktered induló hátterét (nem találtam más szót, bocsi), és innen - egy-két apróságtól eltekintve - az leszel, ami akarsz.

kakimatyi
2012-11-21 16:38:58 | #11

Én sem értem, hogy miért lehet olyat tanulni amit nem tudsz használni, de sajnos ez van leírva.

Válasz Callinicus #10 üzenetére.
Callinicus
2012-11-21 15:31:14 | #10

Szerintem ez csak az olyan speciális esetekre vonatkozik, mint a fattyúkard egykezes forgatása.

Ugyanis, ha nem így van, és nem használhatsz egy képzettséget, ha nincs meg hozzá a kellő statod, akkor nincs értelme annak, hogy +KP költsége van annak, hogy felfedd a képzettséget, hisz fel sem vehetnéd, ha nem tudod gyakorolni/használni!

Ezen felül ezzel a szemlélettel, kizárólag 14/14/14/14/13/13/13/13 statú karik születnek karakteralkotásnál, mivel jóformán csak ezzel az elosztással tanulsz meg bármit. Főleg egy olyan kaszttal, mint mondjuk a paplovag vagy a bárd, aminek fizikai, szociális és mentális vonatkozáson is a képzettsége.

kakimatyi
2012-11-21 11:18:17 | #9

A 131. oldalon csak a dragabb kepzettseg tanulas van leirva.
A 133. oldalon azt írja, hogy ha egy tulajdonsagod valamiert lecsokken, akkor nem tudod hasznalni a kepzettseget. Ebbol kovetkezik, hogy ha alapbol nincs meg a tulajdonsag kovetelmeny akkor sem tudod, hiaba koltottel ra tobblet kp-t is.

Válasz AoKitsune #7 üzenetére.
Callinicus
2012-11-21 10:52:36 | #8

Nem, ez ETK-ban volt így, már lehet 6-os intelligenciával, asztrállal, és akaraterővel is, csak nem tescos.

A tulajdonságkövetelmény csak azt jelenti, hogy több KP felvenni, de nem lehetetlen.

Azért érdemes lett volna leírni egy olyan korlátozást, mint ami a Shadowrunban van, hogy induló karakter csak 6(7)-es szintű képzettségeket vehet fel, vagy ami a Káoszban, hogy csak maximum 3. szintűt, vagy a DnD-ben, hogy karakterszint+3 szintűt ajánlott képzettség, karakterszint+1 szintűt semleges képzettség esetén.
Szóval gyakorlatilag az összes rendszer, igen egyszerűen, egy bekezdéssel meg tudta oldani ezt a problémát, igazán szánhattak volna erre néhány sort, mondjuk az Amazon vagy valamelyik Boszorkány kaszt helyett.

Válasz AoKitsune #5 üzenetére.